אלכוהול אחרי אימון

שתיית אלכוהול אחרי אימון היא טקס חברתי מושרש בתרבותיות ספורט רבות בעולם. ונראה כי ספורטאים מקצועיים אינם יוצאי דופן, למרות ששולם יפה כדי להישאר בכושר גופני מעולה.

בצפייה בסוגים רבים של תחרויות מקצועיות בעולם, אנו רואים לעתים קרובות שחקנים שותים את מותג היין של נותן החסות מול המצלמה לאחר המשחק.

אבל בהתחשב במצב הגוף שלנו לאחר פעילות גופנית, ומה שאלכוהול עושה למערכת שלנו, שתיית אלכוהול אחרי אימון היא רעיון רע.

עייפות והתאוששות לאחר פעילות גופנית

תנועות בעצימות גבוהה כמו ריצה, קפיצה, התמודדות ושינוי כיוון עלולות לגרום לנזק וכאב זמני לשרירים. גם דלק האנרגיה (גליקוגן) האגור בשרירים שלנו מתרוקן אם התרגיל נמשך מספיק זמן.

בסביבות חמות או לחות, הגוף גם מאבד הרבה מים באמצעות זיעה. הפחתת נפח הדם (חשוב לספיגת החמצן על ידי כל השרירים והאיברים שלנו) ומאגרי אלקטרוליטים (חשוב להתכווצות השרירים).

הגוף נמצא במצב של חוסר תפקוד ותיקון לאחר פעילות גופנית אינטנסיבית ופעילות גופנית. לאחר פעילות גופנית אינטנסיבית, תכונות אתלטיות כמו כוח וסיבולת יכולות להיעלם תוך ימים. ניתן לשפר זאת עם תזונה והידרציה נכונה ובזמן.

אלכוהול אחרי אימון הוא לא המשקה של אלופים

פעילות גופנית וצריכת אלכוהול לאחר אימון עלולה להחמיר את כל ההיבטים העיקריים של ההתאוששות לאחר האימון. אלכוהול מאט את תהליך התיקון של נזק לשרירים שנגרם על ידי פעילות גופנית. וזאת על ידי עיכוב תפקודם של הורמונים, כגון טסטוסטרון, שבדרך כלל מסייעים בתהליך זה.

עבור ספורטאים עם פציעות רקמות רכות, המצב חמור אף יותר. שכן משקאות אלכוהולים כמו קוקטיילים עם רום יכולים לפתוח כלי דם ולקדם נפיחות באזור הפגוע.

לא ברור אם אלכוהול מעכב מאגרי אנרגיה בשרירים. אולם, כאשר ספורטאים שותים בכבדות, הם נוטים לאכול פחות מזון מזין (במיוחד אם הם חולים למחרת!).

זה מאט בעקיפין את התאוששות מאגרי האנרגיה בשרירים. אלכוהול הוא גם בחירה גרועה עבור אלו מאיתנו שמנסים לרדת כמה קילוגרמים בשל צפיפות האנרגיה הגבוהה והערך התזונתי הנמוך שלו.

אבל אם ספורטאי מיובש, האם לא עדיף לשתות משהו מאשר כלום? אלכוהול הוא למעשה חומר משתן, המעודד איבוד נוזלים ומוביל להתייבשות.

במחקר אחד, כאשר צרכו אלכוהול אחרי אימון של 4%, תפוקת השתן גדלה והתאוששות נפח הדם התעכבה. עדיף לא לשתות כלום.

שתיית אלכוהול אחרי אימון כדורגל כמו לדוגמא יין אדום יבש מומלץ, ידועה כמקצרת את משך השינה. בין אם ישירות דרך ההשפעות השליליות של אלכוהול על הירדמות והישארות השינה. או לחילופין בעקיפין דרך הישארות עד מאוחר בעיר.

בשל חוסר שינה, תיקון שרירים לקוי, ועיכוב בהתאוששות אנרגיה והתחדשות, אין זה מפתיע ששתיית אלכוהול מיד לאחר האימון יכולה להשפיע באופן משמעותי על התאוששות הכוח במהלך הימים הקרובים. אנו יכולים להניח שגם ההשפעות של הנגאובר על האימונים הן קשות.

מה כדאי לשתות לאחר פעילות גופנית?

בהתחשב בכל ההשפעות השליליות על הידרציה והתאוששות, אין זה מפתיע שהקולג' האמריקאי לרפואת ספורט ממליץ לספורטאים להימנע לחלוטין מצריכת אלכוהול אחרי אימון.

במקום זאת, מומלץ לספורטאים לצרוך תערובת של פחמימות, חלבונים ואלקטרוליטים. וזאת מיד לאחר פעילות גופנית ואימונים כדי להאיץ את תהליך ההתאוששות. לדוגמה, משקאות ספורט וחלב שוקולד הוכחו שניהם כמסייעים בשיקום שרירים ובהתחדשות.

שילוב של מים רגילים עם מזונות המכילים רכיבים תזונתיים אלו יכול לעזור אף הוא. אולם, צריכת כמויות גדולות של מים רגילים בלבד לא תסייע לשיקום השרירים. כמו כן, לא ניתן לאגור את רוב המים בגוף ללא תוספת אלקטרוליטים.

בהתחשב בסכום הכסף המוקדש לצוות התזונה, מדעי הספורט והרפואה בספורט המקצועני, קשה להאמין שהמסר הזה לא עובר לספורטאים. בריאותם של ספורטאים צריכה להיות עדיפות על פני דרישות נותני חסות לאלכוהול.

מעוניינים בייעוץ מקצועי? כנסו לעמוד מאמן כושר אישי מומלץ למציאת איש המקצוע באזור מגורכם.