איך להתגבר על פציעת ספורט בעקבות סקי

פציעת ספורט בעקבות סקי

סקי הוא אחד מענפי הספורט המהנים המושך אליו מיליוני אנשים בכל רחבי העולם. גם הישראלים נהנים מהחוויה כשרבים יוצאים מהארץ לחופשות במטרה ליהנות מההרפתקה הקרירה. לצד כל הריגוש שמציע הסקי ישנן גם סכנות וחשוב להבין איך להתגבר על פציעה בעקבו סקי כדי לשמור על הבריאות לאורך זמן.

פציעות סקי יכולות להיות שונות ומגוונות. מנקעים שנראים פשוטים יחסית ועד שברים מורכבים וקרעים ברצועות, אלו חלק מהסיכונים שמחייבים התייחסות מתאימה. המפתח להתגברות על פציעות מסוג זה הוא לקבל טיפול מידי, להבין את התהליך השיקומי וגם, לפעול למניעה. מדריך זה מספק מידע מקיף על הנושא וחשוב לא רק למי שכבר נפגע אלא למי שמתכנן את החופשה ורוצה ליהנות מכל רגע.

מניעה כמפתח משמעותי

הנקודה הראשונה בה כדאי לעסוק היא מניעת פציעות. יש לנו את האפשרות להפחית את הסיכונים בהכנה נכונה לסקי, גם ביום בו אנחנו יוצאים להרים וגם מהרגע שאנחנו מתכננים את החופשה שלנו. אוהבי הסקי צריכים להביא בחשבון כי הגלישה היא ספורט לכל דבר ועניין וכדאי להקפיד על שגרת אימונים בריאה עוד לפני החופשה.

כדאי מאד להתמקד בחיזוק השרירים הקשורים בפעולת הסקי, לשלב אימוני משקלות, זריזות (כולל ריצה באינטרוולים) ומתיחות. את יום הגלישה רצוי להתחיל במתיחות ולסיים אותה במתיחות ומקלחת חמה. בנוסף לכל אלה חשוב לבחור את ציוד הסקי המתאים, לדאוג לתחזוקה מתאימה ולוודא שהוא לא יגרום לנו לנפילות ופגיעות.

איך להתגבר על פציעת ספורט בעקבות סקי וחשיבותה של התגובה המיידית

פציעת ספורט בעקבות סקי דורשת תגובה בהקדם האפשרי. גם אם נדמה לנו שמדובר בנפילה קלה, חשוב לעצור, לבדוק האם אנחנו יכולים להמשיך בפעילות ולעצור אותה ברגע שנדמה שנפגענו. בכל מקרה של פציעה יש לקבל טיפול מידי ואם מדובר על נפילה בשטח יש לפנות לשירותי רפואת החירום באתר.

הערכה ראשונית על ידי אנשי מקצוע רפואי חיוניות כדי לקבוע את היקף ואופי הפציעה ואת הפעולה המתאימה כתגובה. יכול להיות שההמלצה תהיה לעצור את הסקי ולנוח ויכול להיות שיהיה צורך בטיפול מקצועי ופניה לבית החולים. זה המקום לציין כי בכל מקרה של חופשת סקי יש לדאוג לביטוח מתאים ולציין את מטרת החופשה כדי לוודא שיהיה לנו כיסוי מתאים במקרה חירום.

טיפול ראשוני והתמודדות עם הכאב

הטיפול הראשוני תלוי בפציעה כמובן. במידה וישנה נפיחות אפשר להשתמש בקרח כדי להפחית אותה כשלצד זאת יכול להיות שיהיה צורך בתרופות אנטי דלקתיות. מבחינת הכאב לרוב כל שיידרש זה מנוחה ולכל היותר תרופות מדף אותן אפשר לקנות בכל בית מרקחת.

במקרה שהפגיעה דורשת טיפול אין כל ספק שיש לגשת אליו מהר ככל האפשר. יש לקבל הוראות רפואיות ולפעול על פיהן כולל פניה לבית החולים אם נקבע שיש צורך. במידה ויש צורך בניתוח יש לבדוק את מידת הדחיפות ולקבל החלטה האם לבצע אותו במקום או האם להגיע לבצע את הניתוח בארץ (בהנחה שהפציעה בחו״ל).

פיזיותרפיה ושיקום לאחר פציעה

בין אם הפציעה נראית מינימלית או חמורה יש לקבוע הליך שיקומי. ככל שנדרש יש לבנות תוכנית פיזיותרפיה מותאמת אישית שמיועדת להחזיר את הכוח, הגמישות ואת טווח התנועה. יש לבצע מעקבים אחר התקדמות ההחלמה אצל אורטופד ספורט המכיר היטב את עולם הסקי, פציעות הספורט ושיוכל ללוות את התהליך עד לחזרה לפעילות ואפילו חזרה לסקי.

לסיכום

ד״ר לי יערי, מומחה לאורתופדיה ופציעות ספורט, מסייע משלב הפציעה ולכל אורך התהליך השיקומי. יש להתייחס לכל פציעה בעקבות סקי בצורה רצינית ולהגיע לאבחון, לקבוע את הטיפול השיקומי ולקבל תמיכה מלאה עד לחזרה לפעילות.

מאמרים נוספים